Categorii
Uncategorized

Amânarea aplicării pedepsei și suspendarea executării pedepsei: ce înseamnă, care sunt diferențele și cum îți afectează cazierul

Articolul explică mecanismele alternative la executarea efectivă a pedepsei cu închisoarea și când pot fi dispuse de instanță. Sunt prezentate obligațiile pe durata termenului de supraveghere, consecințele încălcării lor și modul în care fiecare măsură apare sau nu în cazierul judiciar.

Pentru foarte multe persoane aflate la primul contact cu justiția penală, întrebarea esențială nu este doar „ce pedeapsă primesc?”, ci mai ales „fac închisoare efectiv?” și „ce rămâne în cazierul meu?”. Noile instituții introduse de Codul penal (Legea nr. 286/2009) amânarea aplicării pedepsei și suspendarea executării pedepsei sub supraveghere – încearcă să răspundă tocmai acestei nevoi de individualizare, în special pentru inculpații fără antecedente sau pentru fapte cu gravitate mai redusă.La prima vedere, cele două instituții par asemănătoare: în ambele cazuri, persoana nu ajunge efectiv în penitenciar, este supravegheată o perioadă de timp și i se impun anumite obligații. În realitate, diferențele juridice și practice sunt importante: natura măsurii, felul în care ești considerat „condamnat” sau nu, durata termenului de supraveghere, efectele asupra drepturilor tale și, mai ales, modul în care apar sau nu apar mențiunile în cazierul judiciar.

În continuare, voi explica, pe înțelesul nespecialiștilor, ce reprezintă amânarea aplicării pedepsei și suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, care sunt condițiile, diferențele practice și cum influențează fiecare dintre ele cazierul judiciar și reabilitarea. Articolul are caracter informativ general și nu înlocuiește o consultanță individualizată cu un avocat.

Pentru detalii suplimentare sau discuții pe un caz concret, poți solicita o programare prin pagina de contact a cabinetului: Măglaș Alexandru – Cabinet de Avocat .

1. Cadrul legal: unde găsim reglementarea în Codul penal și în legislația privind cazierul

Ambele instituții sunt reglementate în Partea generală a Codului penal, în titlul privind pedepsele și individualizarea lor:

  • Amânarea aplicării pedepsei – art. 83–90 Cod penal (Secțiunea a 4-a „Amânarea aplicării pedepsei”), cu condițiile din art. 83 și efectele din art. 90. Pentru textul actualizat, vezi, de exemplu, art. 83 Cod penal (Lege5) .
  • Suspendarea executării pedepsei sub supraveghere – art. 91–98 Cod penal (Secțiunea a 5-a), cu condițiile din art. 91 și termenul de supraveghere reglementat la art. 92. Vezi, de exemplu, art. 91 Cod penal (Lege5) .

Efectele asupra drepturilor și interdicțiilor în cazul amânării aplicării pedepsei sunt reglementate în art. 90 Cod penal. Textul prevede expres că, dacă persoana respectă condițiile în perioada de supraveghere, „nu i se mai aplică pedeapsa și nu este supusă niciunei decăderi, interdicții sau incapacități ce ar putea decurge din infracțiunea săvârșită”.

Pe de altă parte, modul în care aceste soluții apar în cazierul judiciar este reglementat de Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar , în special art. 2 și art. 9, care enumeră datele înscrise în cazier: pedepse, măsuri de siguranță și educative, dar și renunțarea sau amânarea aplicării pedepsei, respectiv suspendarea sub supraveghere a executării pedepsei.

În plus, pentru ștergerea mențiunilor din cazier intervine instituția reabilitării, reglementată în Codul penal la art. 165–166 (reabilitare de drept și reabilitare judecătorească) și în Codul de procedură penală la art. 530–534 – procedura de reabilitare.

2. Ce este amânarea aplicării pedepsei

2.1. Ideea de bază

Amânarea aplicării pedepsei este o modalitate de individualizare a sancțiunii penale prin care instanța stabilește o pedeapsă (amendă sau închisoare de până la 2 ani), dar decide să nu o aplice efectiv, ci doar să supravegheze comportamentul persoanei pe o perioadă determinată (termenul de supraveghere). Dacă persoana respectă condițiile impuse, la finalul termenului pedeapsa nu se mai aplică.

Conform art. 83 Cod penal, instanța poate dispune amânarea aplicării pedepsei dacă sunt îndeplinite cumulativ mai multe condiții, iar în lipsa acestora nu se poate apela la această soluție.

2.2. Condițiile amânării aplicării pedepsei (art. 83 Cod penal)

Potrivit art. 83 Cod penal , amânarea aplicării pedepsei poate fi dispusă atunci când sunt îndeplinite, în esență, următoarele condiții:

  • Pedeapsa stabilită este amenda sau închisoarea de cel mult 2 ani, inclusiv în caz de concurs de infracțiuni.
  • Infractorul nu a mai fost condamnat anterior la pedeapsa închisorii (cu anumite excepții, de exemplu condamnări foarte vechi pentru care a intervenit reabilitarea).
  • Inculpatul își dă acordul să presteze muncă neremunerată în folosul comunității, cu excepțiile prevăzute de lege (de exemplu, motive medicale).
  • Instanța apreciază, în raport de persoană, conduită anterioară și eforturile de reparare a prejudiciului, că aplicarea imediată a unei pedepse nu este necesară, dar este nevoie de supravegherea conduitei pe o perioadă determinată.

Există și interdicții exprese: de exemplu, nu se poate dispune amânarea aplicării pedepsei dacă pedeapsa prevăzută de lege pentru infracțiunea săvârșită este de 7 ani sau mai mare sau în cazul anumitor fapte rutiere (conducere fără permis, conducere sub influența alcoolului sau a altor substanțe), conform modificărilor introduse, inclusiv prin așa-numita „Lege Anastasia”.

2.3. Termenul de supraveghere și obligațiile (art. 84–86 Cod penal)

Termenul de supraveghere pentru amânarea aplicării pedepsei este, în mod obișnuit, de 2 ani, conform art. 84 Cod penal. Pe durata acestui termen, persoana față de care s-a dispus amânarea trebuie să respecte o serie de măsuri de supraveghere prevăzute la art. 85 Cod penal, cum ar fi:

  • să se prezinte la serviciul de probațiune la datele fixate;
  • să primească vizitele consilierului de probațiune;
  • să anunțe schimbarea locuinței sau deplasările mai lungi de câteva zile;
  • să comunice schimbarea locului de muncă și alte informații relevante privind mijloacele de existență (obligațiile exacte se stabilesc de instanță și sunt detaliate în hotărâre).

În plus, instanța poate impune și obligații suplimentare, de exemplu:

  • să urmeze programe de consiliere sau de formare profesională;
  • să urmeze un tratament medical sau de dezintoxicare;
  • să nu conducă anumite tipuri de vehicule sau să nu frecventeze anumite locuri.

Supravegherea este realizată, în principal, prin serviciile de probațiune , iar neîndeplinirea obligațiilor poate duce la revocarea amânării și aplicarea efectivă a pedepsei stabilite inițial.

2.4. Efectele amânării aplicării pedepsei (art. 90 Cod penal)

Art. 90 Cod penal precizează foarte clar ce se întâmplă dacă persoana respectă condițiile pe durata termenului de supraveghere:

  • nu i se mai aplică pedeapsa stabilită;
  • nu este supusă niciunei decăderi, interdicții sau incapacități ce ar putea decurge din infracțiunea săvârșită;
  • dacă a comis o nouă infracțiune sau nu a respectat obligațiile, instanța poate revoca sau anula amânarea și va dispune aplicarea sau executarea pedepsei.

Din perspectiva drepturilor și a situației juridice, amânarea aplicării pedepsei este o soluție mai favorabilă decât suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, fiind considerată adesea în doctrină și jurisprudență un „beneficiu” pentru inculpat.

3. Ce este suspendarea executării pedepsei sub supraveghere

3.1. Ideea de bază

Suspendarea executării pedepsei sub supraveghere presupune că instanța pronunță o condamnare la pedeapsa închisorii (de cel mult 3 ani), dar decide să nu pună în executare imediat această pedeapsă, ci doar să supravegheze condamnatul pe o perioadă de timp (termen de supraveghere între 2 și 4 ani, conform art. 92 Cod penal).

Spre deosebire de amânare, aici condamnarea există formal: instanța te declară condamnat, iar pedeapsa este considerată aplicată, doar executarea fiind suspendată. Acesta este un element important atât pentru cazier, cât și pentru eventuale recidive sau pentru drepturile profesionale.

3.2. Condițiile suspendării executării pedepsei sub supraveghere (art. 91 Cod penal)

Conform art. 91 Cod penal , instanța poate dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere dacă sunt îndeplinite, în esență, următoarele condiții:

  • pedeapsa aplicată (inclusiv în caz de concurs de infracțiuni) este închisoarea de cel mult 3 ani;
  • infractorul nu a mai fost condamnat anterior la pedeapsa închisorii mai mare de un an (cu anumite excepții, inclusiv pentru condamnări pentru care s-a dispus reabilitarea);
  • inculpatul își dă acordul să presteze muncă neremunerată în folosul comunității;
  • instanța apreciază că, deși este necesară aplicarea unei pedepse, executarea ei nu este necesară, fiind suficientă supravegherea conduitei persoanei pe durata termenului de supraveghere.

Există numeroase situații de excludere a suspendării sub supraveghere (alin. 3 al art. 91), cum ar fi:

  • când pedeapsa aplicată este numai amenda;
  • când inițial s-a dispus amânarea aplicării pedepsei, dar aceasta a fost revocată;
  • în cazul unor infracțiuni grave sau expres prevăzute de legi speciale.

În plus, prin modificările legislative recente (inclusiv „Legea Anastasia”), s-a prevăzut expres că nu se poate dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere pentru anumite infracțiuni de ucidere din culpă comise în context rutier, atunci când fapta este săvârșită sub influența alcoolului sau a altor substanțe ori în alte condiții grave.

3.3. Termenul de supraveghere și obligațiile (art. 92–93 Cod penal)

Art. 92 Cod penal stabilește că durata suspendării executării pedepsei sub supraveghere constituie termen de supraveghere pentru condamnat, cuprins între 2 și 4 ani, dar nu mai mic decât durata pedepsei aplicate. Termenul se calculează de la data la care hotărârea de condamnare a rămas definitivă.

Pe durata termenului de supraveghere, persoana trebuie să respecte măsurile de supraveghere și eventualele obligații impuse de instanță, prevăzute la art. 93 Cod penal, foarte apropiate de cele din cazul amânării aplicării pedepsei:

  • prezentare periodică la serviciul de probațiune;
  • anunțarea schimbării locuinței sau plecărilor mai lungi;
  • informarea cu privire la schimbarea locului de muncă;
  • interdicții sau obligații suplimentare (de exemplu, să nu frecventeze anumite locuri sau persoane, să urmeze un program de consiliere, să nu conducă anumite vehicule etc.).

Dacă persoana nu respectă obligațiile sau comite o nouă infracțiune în termenul de supraveghere, instanța poate revoca suspendarea și dispune executarea efectivă a pedepsei închisorii.

4. Diferențe esențiale între amânare și suspendare: juridice și practice

4.1. Condamnare vs. „beneficiu”

Prima diferență majoră ține de natura juridică a soluției:

  • Amânarea aplicării pedepsei este considerată în doctrină și jurisprudență ca un beneficiu acordat inculpatului – pedepsei i se amână aplicarea, iar dacă termenul de supraveghere trece fără incidente, pedeapsa nu se mai aplică, iar persoana nu este supusă decăderilor și interdicțiilor specifice unei condamnări.
  • Suspendarea executării pedepsei sub supraveghere presupune că există o condamnare la pedeapsa închisorii, doar executarea acesteia fiind suspendată. Din această perspectivă, regimul juridic este mai sever decât în cazul amânării.

Înalta Curte de Casație și Justiție a subliniat în mod repetat, inclusiv într-o decizie din 2019 privind modul de calcul al termenului de supraveghere, că cele două instituții au natură juridică diferită și nu pot fi confundate. Această diferență se reflectă și în modul în care sunt analizate de instanțe atunci când se pune problema revocării sau anulării amânării versus revocarea suspendării.

4.2. Condițiile legale și limita pedepsei

Din punctul de vedere al condițiilor legale:

  • pentru amânare, pedeapsa stabilită nu poate depăși 2 ani închisoare sau amenda;
  • pentru suspendare, pedeapsa aplicată poate ajunge la 3 ani închisoare.

În practică, asta înseamnă că, pentru fapte ceva mai grave sau pentru concursuri de infracțiuni cu pedepse mai mari, instanța poate dispune suspendarea sub supraveghere acolo unde amânarea aplicării pedepsei nu mai este posibilă.

4.3. Durata supravegherii

  • la amânare, termenul de supraveghere este, în mod obișnuit, de 2 ani (nu mai puțin, nu mai mult);
  • la suspendare, termenul este între 2 și 4 ani, dar nu poate fi mai mic decât pedeapsa aplicată.

Așadar, pentru același gen de faptă, suspendarea poate însemna un termen de supraveghere mai lung decât în cazul amânării, cu consecința prelungirii perioadei în care orice abatere poate atrage revocarea și executarea efectivă a pedepsei.

4.4. Consecințele unei noi infracțiuni

Atât în cazul amânării, cât și în cazul suspendării, săvârșirea unei noi infracțiuni în termenul de supraveghere poate duce la revocarea beneficiului:

  • la amânare, instanța poate dispune aplicarea pedepsei inițiale și, eventual, contopirea cu noua pedeapsă;
  • la suspendare, instanța poate revoca suspendarea și dispune executarea integrală a pedepsei închisorii, alături de pedeapsa pentru noua infracțiune.

Diferența practică este că, în cazul unei noi condamnări, persoana care avea amânare poate ajunge să execute o pedeapsă mai mică sau chiar doar o parte din pedeapsa inițială, în timp ce în cazul suspendării, riscul executării integrale a pedepsei inițiale este mult mai ridicat.

5. Cum apar amânarea și suspendarea în cazierul judiciar

5.1. Ce spune Legea nr. 290/2004

Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar prevede, la art. 2 și art. 9, că în cazierul judiciar se ține evidența persoanelor condamnate sau față de care s-au luat alte măsuri cu caracter penal ori procesual-penal. În mod expres, legea enumeră, printre datele înscrise în cazier:

  • renunțarea și amânarea aplicării pedepsei;
  • suspendarea sub supraveghere a executării pedepsei;
  • începerea, întreruperea și încetarea executării pedepselor, reabilitarea, amnistia etc.

Asta înseamnă că, din punct de vedere tehnic, atât amânarea, cât și suspendarea se înscriu în evidența cazierului. Totuși, modul în care aceste mențiuni apar pe certificatul de cazier judiciar eliberat la cerere poate depinde de:

  • tipul certificatului (în general sau pentru un anumit scop special prevăzut de lege);
  • existența sau nu a reabilitării (de drept sau judecătorești);
  • vechimea faptei și modul în care poliția a operat radierile prevăzute de lege.

5.2. Pedeapsa cu suspendare și cazierul

În practică, pedeapsa cu suspendare (suspendarea executării pedepsei sub supraveghere) este tratată de autorități ca o condamnare, astfel încât apare în mod obișnuit în certificatul de cazier până la intervenția reabilitării sau până la împlinirea termenelor prevăzute de Legea nr. 290/2004.

După împlinirea termenului de reabilitare de drept sau judecătorească (în funcție de natura pedepsei) și după efectuarea formalităților prevăzute de lege, mențiunea se poate radia, astfel încât certificatul de cazier eliberat ulterior să fie „curat” pentru scopurile legale.

5.3. Amânarea aplicării pedepsei și cazierul: nuanțe importante

Din punct de vedere strict al legii cazierului, și amânarea aplicării pedepsei este înscrisă în evidența cazierului. Totuși, trebuie făcute câteva nuanțări importante:

  • Codul penal (art. 90) prevede că persoana față de care s-a dispus amânarea aplicării pedepsei nu este supusă decăderilor și interdicțiilor care decurg, în mod obișnuit, dintr-o condamnare;
  • Curtea Constituțională a subliniat că amânarea aplicării pedepsei nu reprezintă o soluție de condamnare, ci un beneficiu acordat în anumite condiții, tocmai pentru a permite persoanei să evite consecințele unei condamnări, dacă are o conduită corectă în perioada de supraveghere;
  • în practică, modul concret în care apare mențiunea pe certificatul de cazier poate varia, iar în unele cazuri este necesară formularea unei cereri de rectificare sau chiar a unei contestații la instanță când datele nu sunt corect actualizate.

În toate aceste situații, este recomandat să se verifice cu atenție certificatul de cazier și, dacă mențiunea este neclară sau pare incorectă, să fie consultat un avocat pentru a analiza oportunitatea unei proceduri de rectificare sau a unei cereri de reabilitare.

5.4. Reabilitarea: când se „curăță” cazierul

Reabilitarea reprezintă mecanismul prin care efectele condamnării se sting, iar persoana își poate recăpăta statutul juridic anterior. Codul penal prevede:

  • reabilitarea de drept (art. 165 Cod penal) – intervine automat, de exemplu, în cazul pedepselor cu închisoarea de până la 2 ani sau al pedepselor cu suspendare sub supraveghere, dacă în termen de 3 ani persoana nu săvârșește o altă infracțiune;
  • reabilitarea judecătorească (art. 166 Cod penal și art. 530–534 Cod procedură penală) – se acordă de instanță, la cerere, pentru condamnări mai grave, după împlinirea unui anumit termen și îndeplinirea unor condiții (bună conduită, achitarea despăgubirilor, etc.).

După reabilitare, datele privind condamnarea și măsura de suspendare sau amânare trebuie, în principiu, radiate din evidența cazierului. Totuși, în practică pot exista întârzieri sau erori, motiv pentru care este utilă verificarea periodică a cazierului și, la nevoie, sesizarea poliției sau a instanțelor.

6. Exemple practice: cum se vede diferența în viața reală

6.1. Exemplu (ipotetic) – amânare aplicării pedepsei

Să presupunem că un tânăr fără antecedente penale este trimis în judecată pentru o faptă de furt de mică valoare. Instanța apreciază că fapta este gravă, dar circumstanțele personale sunt favorabile (recunoașterea faptei, despăgubirea victimei, sprijin familial, un loc de muncă stabil). Pedeapsa orientată spre minim este, să spunem, 8 luni închisoare.

Instanța poate dispune amânarea aplicării pedepsei, stabilind un termen de supraveghere de 2 ani și impunând obligații precum prezentare la probațiune, muncă în folosul comunității și interdicția de a frecventa anumite locuri.

Dacă pe durata celor 2 ani persoana respectă condițiile și nu comite alte infracțiuni:

  • pedeapsa nu se mai aplică;
  • nu se declanșează decăderi sau interdicții tipice unei condamnări (de exemplu, pierderea unor drepturi);
  • mențiunea din cazier poate fi ulterior radiată în condițiile legii, iar practic efectul asupra viitorului său profesional este mult mai redus decât în cazul unei condamnări cu suspendare.

6.2. Exemplu (ipotetic) – suspendare executare pedepsei sub supraveghere

Într-un alt caz, o persoană este condamnată pentru conducere sub influența alcoolului (art. 336 Cod penal). Instanța stabilește o pedeapsă de 1 an și 6 luni închisoare și, având în vedere circumstanțele personale și faptul că este prima abatere, dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere pe un termen de 3 ani.

În această situație:

  • persoana este condamnată la pedeapsa închisorii;
  • mențiunea apare, de regulă, pe certificatul de cazier până la intervenția reabilitării;
  • dacă în termenul de supraveghere comite o nouă infracțiune, instanța poate revoca suspendarea și dispune executarea efectivă a celor 1 an și 6 luni închisoare, la care se adaugă pedeapsa pentru fapta nouă.

Din punct de vedere al imaginii și al șanselor profesionale, o astfel de condamnare poate avea un impact mai mare decât o amânare, mai ales în domenii unde se solicită în mod frecvent cazierul (angajare, profesii reglementate, licitații, autorizații speciale).

7. Cum aleg instanțele între amânare și suspendare și ce poți face concret

7.1. Factorii luați în calcul de instanță

Alegerea între amânarea aplicării pedepsei și suspendarea executării pedepsei sub supraveghere depinde de o serie de factori, printre care:

  • gravitatea faptei și limitele de pedeapsă prevăzute de lege;
  • antecedentele penale (există sau nu condamnări anterioare);
  • atitudinea inculpatului (recunoaștere, cooperare, repararea prejudiciului);
  • contextul personal și social (loc de muncă, familie, integrare socială);
  • nevoia de prevenție generală și specială în raport cu tipul de infracțiune (de exemplu, fapte rutiere grave).

Amânarea aplicării pedepsei este de regulă rezervată situațiilor cu un grad mai redus de pericol social și pentru persoane fără antecedente, în timp ce suspendarea poate fi folosită și pentru fapte ceva mai grave sau pentru pedepse ceva mai mari, dar care nu depășesc 3 ani închisoare.

7.2. Rolul avocatului

În practică, strategia apărării poate face diferența între o pedeapsă cu executare, o suspendare sub supraveghere sau o amânare a aplicării pedepsei. Avocatul poate:

  • să analizeze dacă sunt îndeplinite condițiile legale pentru amânare sau suspendare;
  • să propună instanței un plan de reintegrare (loc de muncă, consiliere, suport familial);
  • să pună în valoare circumstanțele personale și eforturile de reparare a prejudiciului;
  • să conteste soluția în apel, dacă instanța nu a motivat corespunzător refuzul de a dispune o astfel de măsură.

Dacă ești vizat într-un dosar penal și vrei să discuți concret în ce măsură poți obține amânarea aplicării pedepsei sau suspendarea sub supraveghere, poți solicita o consultanță prin intermediul paginii de contact .

8. Întrebări frecvente (FAQ)

1. Amânarea aplicării pedepsei apare în cazier?

Din punct de vedere tehnic, da – Legea nr. 290/2004 prevede înscrierea amânării aplicării pedepsei în evidența cazierului judiciar. În practică, însă, modul în care apare mențiunea pe certificatul de cazier eliberat la ghișeu și momentul ștergerii depind de intervenția reabilitării și de actualizarea efectivă a datelor de către poliție. Este recomandat să verifici certificatul și, la nevoie, să ceri rectificarea sau să inițiezi procedura de reabilitare.

2. Pedeapsa cu suspendare se șterge vreodată din cazier?

Da. După împlinirea termenului de reabilitare (de drept sau judecătorească) și îndeplinirea condițiilor prevăzute de Codul penal și de Codul de procedură penală, mențiunile privind condamnarea cu suspendare pot fi radiate din cazier. De regulă, pentru pedepse cu închisoarea de până la 2 ani sau pentru suspendări sub supraveghere, intervine reabilitarea de drept după 3 ani, dacă nu există noi infracțiuni în acest interval.

3. Ce este „Legea Anastasia” și cum afectează suspendarea sau amânarea?

„Legea Anastasia” este denumirea dată unei modificări legislative prin care s-a limitat posibilitatea instanței de a dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere în cazul anumitor infracțiuni de ucidere din culpă comise în context rutier, în special atunci când fapta este săvârșită sub influența alcoolului sau a altor substanțe. În esență, pentru aceste infracțiuni, suspendarea sub supraveghere nu mai este permisă, ceea ce crește semnificativ riscul executării efective a pedepsei închisorii.

4. Care este diferența principală dintre amânare și suspendare, pe scurt?

Pe scurt, la amânare instanța stabilește o pedeapsă, dar decide să nu o aplice dacă, timp de 2 ani, persoana are o conduită bună – pedepsei nu i se dă curs, iar persoana nu este supusă decăderilor și interdicțiilor specifice unei condamnări. La suspendare, există o condamnare la închisoare (de până la 3 ani), dar executarea este suspendată, persoana fiind supravegheată între 2 și 4 ani; dacă în acest interval comite o nouă infracțiune sau nu respectă obligațiile, riscul de a executa efectiv pedeapsa este ridicat.

5. Ce pot face dacă am o mențiune în cazier care cred că nu mai ar trebui să apară?

Poți formula o cerere de rectificare a cazierului la unitatea de poliție care a eliberat certificatul, anexând hotărârea judecătorească și eventuale dovezi privind reabilitarea sau împlinirea termenelor. Dacă răspunsul este negativ sau incomplet, ai posibilitatea de a introduce o contestație la instanța competentă. În astfel de situații este recomandabil să apelezi la un avocat, pentru a verifica atât temeiurile de drept, cât și strategia procedurală potrivită.

Atenție: Prezentul articol are rol strict informativ și nu substituie consultanța juridică individualizată. Fiecare situație concretă trebuie analizată în raport cu actele din dosar, istoricul personal și ultimele modificări legislative și jurisprudențiale.

De Alexandru Măglaș

Avocat titular al Măglaș Alexandru - Cabinet de Avocat
Telefon (Phone): +40 756 248 777
E-mail: alexandru@maglas.ro