În general, rezolvarea problemelor juridice sunt demersuri de durată și este important să aveți un avocat potrivit lângă dumneavoastră în tot acest timp.
În funcție de disponibilitatea avocatului, consultația poate avea loc atât în formulă clasică fizică, cât și online sau telefonic.
Fiecare metodă de comunicare (clasică sau modernă) prezintă avantaje și dezavantaje specifice.
În cadrul întâlnirii, clientul și avocatul ales se vor putea cunoaște și stabili dacă există „chimia” necesară pentru ca avocatul să preia cazul, în condiții de confidențialitate
Înainte de a stabili dacă avocatul are experiența și disponibilitatea necesare pentru a prelua cauza dumneavoastră, este important de observat dacă avocatul și clientul pot comunica deschis și pot avea încredere reciprocă.
Comunicarea eficientă și încrederea sunt factori esențiali pentru buna gestionare a cazului. Degeaba avocatul este experimentat și are atuurile necesare pentru caz, dacă nu beneficiază de încrederea clientului pentru a-i pune la dispoziție toate elementele necesare. Pot exista situații de „autosabotare” din partea clientului.
Clientul va putea prezenta avocatului său detaliile relevante ale speței și actele pe care le deține în vederea analizării. Avocatul va putea să-și dea seama dacă se poate iniția la acel moment cauza sau dacă sunt necesare demersuri suplimentare
Fiecare speță și fiecare situație sunt diferite. Chiar dacă, în general, există liste standardizate de acte pentru majoritatea procedurilor cu care ne confruntăm în mod curent, situația concretă poate necesita acte sau date care nu se regăsesc în listele „standard”. De altfel, majoritatea listelor cuprind la final puncte „surpriză” prin care instituțiile pot cere „orice alte acte apreciază necesar”.
Analiza de către avocat a probatoriului disponibil este importantă pentru a decide dacă se poate iniția demersurile avute în vedere de client sau dacă mai sunt necesare alte demersuri de completare a probatoriului.
Exploatarea unui probatoriu complet este esențială pentru a avea cele mai mari șanse de reușită.
Uneori, se poate impune necesitatea emiterii unei opinii juridice de către avocat pentru înțelegerea necesităților probatorii.
Avocatul va putea să-și formeze o părere de specialitate privitor la viabilitatea cazului, astfel încât clientul să nu irosească resurse financiare inutil
În funcție de probatoriul disponibil (în unele cazuri, abia după ce este complet) și de informațiile oferite de client, avocatul va putea stabili dacă există încălcări ale unor legi, acte normative, contracte, acte administrative etc. care ar putea fi exploatate în cadrul unor proceduri.
Avocatul va putea face o evaluare inițială documentată a duratei preconizate de soluționare a cazului și o estimare inițială de costuri posibile a fi ocazionate
Durata unor proceduri și costurile ocazionate depind în mare parte de strategia convenită de client și avocat. Cauze aparent similare pot genera durate și costuri diferite în funcție de anumite particularități ale speței. De multe ori, două persoane aflate în situații similare prezintă particularități care schimbă datele problemei.
Aceeași cauză poate fi gestionată într-un mod minimal (de regulă, mai rapid și mai ieftin) sau într-un mod mai complex (de regulă, mai lent și mai scump). Modul de gestionare a cauzei depinde de probatoriu, șansele estimate, datele despre adversari și scopul urmărit de client în acele demersuri. Poate avea relevanță să se gestioneze cauza într-un mod mai atent și mai complex, chiar dacă poate părea nejustificat economic inițial.
Clientul și avocatul vor putea stabili de comun acord strategia potrivită în cazul în care avocatul urmează a fi angajat
Strategia concretă care va fi aplicată depinde, în primul rând, de scopul urmărit de client și, subsecvent, de resursele (probatorii, psihologice, financiare etc.) pe care le are la dispoziție clientul.
Avocatul va prezenta informațiile relevante clientului pentru a înțelege aspectele esențiale ale procedurilor în care urmează a fi angajat clientul, cu particularitățile fiecărei ramuri de drept în parte
Este important pentru client să fie documentat și informat cu privire la procedurile în care va fi implicat pentru a le înțelege și pentru a le aborda în mod corect.
Buna cunoaștere și acceptarea principalelor beneficii și riscuri implicate conduc către o bună atitudine psihologică față de activitatea derulată. De asemenea, șansele de succes depind de acest lucru.
Avocatul va putea lua în considerare și propune modalități alternative de soluționare a litigiului, dacă datele concrete permit acest lucru
Uneori, poate fi mai facil pentru client să se apeleze la alte căi de a soluționa litigiul decât să se pornească ofensiv prin formularea unei cereri de chemare în judecată sau prin formularea unei plângeri penale.
Negocierile directe pot conduce către soluții mai potrivite, precum încheierea unor tranzacții, acorduri de mediere, angajamente, novații (transformarea contractelor existente) care să pună capăt situației conflictuale.
De multe ori, menținerea unei situații conflictuale este mai consumatoare din multiple puncte de vedere decât să se capăt prin orice mijloc disputei ivite (chiar dacă implică concesii din partea clientului).
Nu există o „rețetă” universal valabilă privind cum trebuie soluționat un litigiu. Pe lângă câștigarea sau pierderea unor cauze, atitudinea psihologică de acceptare a încetării stării litigioase este cea care pune, de fapt, capăt unui litigiu. Altminteri, „câștigarea” unui dosar poate fi urmat de alte dosare civile, penale, administrative, disciplinare etc. care să mențină vie starea de conflict.
Avocatul va putea stabili dacă cazul intră în ariile de practică în care este specializat sau experimentat ori dacă este cazul să recomande un alt avocat specializat în cauze similare celei ale clientului. Informațiile vor fi utile pentru stabilirea avocatului bun pentru cazul dumneavoastră
Este important ca avocatul să se simtă confortabil în gestionarea situației dumneavoastră. Faptul că poate nu stăpânește la „perfecție” tot bagajul informațional în momentul consultației nu înseamnă că nu este apt să preia cauza. Oricât de bine pregătit este avocatul, un avocat bun se va documenta perpetuu și va urmări cele mai potrivite mijloace de a exploata instrumentele juridice disponibile.
Avocatul bun pentru cauza dumneavoastră este avocatul care este dispus să implice resursele intelectuale și experiența pe care o deține într-un mod optim pentru problema pe care o întâmpinați.
Avocatul va putea modela, prin prisma experienței sale, așteptările pe care clientul ar trebui să le aibă privind rezultatul demersurilor în care se angajează
De multe ori, clienții își creează așteptări care nu coincid cu ce ar putea primi sau rezolva prin procedurile care urmează a fi inițiate. În lipsa experienței cu activitatea juridică, clienții tind să se bazeze pe zvonuri, creații literar-artistice sau mediatice, păreri ale cunoscuților și încercări de a dezvolta analogii cu situații anterioare experimentate.
De asemenea, există și situația când clientul își creează așteptarea unui câștig (suplimentar drepturilor încălcate) de pe urma demersurilor judiciare, încercând a implica avocatul într-o așa-zisă „afacere”.
În realitate, clientul nu poate primi decât ceea ce a pierdut și numai ce permite legea (de multe ori, mult mai puțin decât se așteaptă). Discuțiile vizează, totuși, modul în care se evaluează ceea ce s-a pierdut. Evaluarea poate fi convențională (prin instituirea de clauze penale, prin încheierea de tranzacții etc.) sau realizată de un terț (de regulă, de judecător) prin administrarea unor probe în evaluare (de regulă, expertize judiciare).
De asemenea, sunt multe situații când atingerea obiectivelor presupune mai multe „trepte”, neexistând scurtături pentru a obține o soluție finală conformă chiar și cu așteptările „temperate”. Existența „treptelor” (faze procesuale multiple, necesitatea anulării unor acte anterior formulării pretențiilor scontate etc.) este adesea un factor frustrant și descurajant pentru clienți.
Avocatul va putea determina localitățile în care vor fi necesare deplasări pe parcursul îndeplinirii procedurilor. Va putea îndruma clientul dacă să ia în calcul și angajarea unui avocat local sau mai multor avocați locali (dacă sunt mai multe localități)
Unele spețe sunt simple (cum ar fi unele cereri de valoare redusă) și pot să nu necesite prezență fizică, putându-se rezolva prin judecare în lipsă.
Totuși, există cazuri când rezolvarea problemelor juridice presupune deplasări fizice la multiple instituții sau locații care pot fi situate pe raza mai multor localități. De regulă, astfel de situații sunt generate de caracterul local al raporturilor dintre părțile relațiilor sociale care au generat problema juridică.
Deplasările fizice generează costuri și pot crește exponențial estimarea inițială. Se poate lua în calcul inițierea legăturii cu avocați locali din zona în care trebuie operate deplasările.
Un exemplu practic este când un client din București va dori să își angajeze un avocat bucureștean, dar speța poate implica multiple deplasări la Sighetul Marmației, Iași, Timișoara etc. În această situație, poate este mai facil și mai economic pentru client ca avocatul bucureștean să managerieze activitățile subdelegate și avocații locali să se ocupe de aspectele locale ale problemei juridice.
Avocatul va consilia clientul său privind modul în care este indicat să-și exercite drepturile și interesele (clientul) astfel încât să nu-și înrăutățească situația
Drepturile nu sunt absolute. De regulă, fiecărui drept îi corespunde o obligație.
Fiecare drept comportă anumite limite date, în mod abstract, de lege și, în mod concret, de probe și situația concretă a clientului. Consultarea cu avocatul asupra acestor limite ajută pentru evitarea provocării unor prejudicii terților și pentru a evita atragerea răspunderii clientului (fie că este civilă, administrativă, disciplinară, penală etc.)
Avocatul poate identifica anumite riscuri care pot surveni pe parcursul procedurilor și identifica puncte slabe care pot fi exploatate de adversar
Angajarea unui avocat nu face ca experiența demersurilor juridice să fie garantate către rezultatul vizat. Angajarea unui avocat are, în primul rând, un rol psihologic că se ocupă cineva de problema ivită, iar apoi prezintă beneficiul că activitățile vor fi operate într-o modalitate care să limiteze riscurile asumate de client și să faciliteze obținerea celui mai bun rezultat.
Avocatul este responsabil de asistarea clientului în asigurarea mijloacelor necesare obținerii celui mai bun rezultat, nu de obținerea rezultatului ca atare.
Acest lucru se traduce, din punct de vedere practic, prin apariția unor riscuri care pot conduce la pierderea unei cauze, spre exemplu. Putem vorbi despre riscul ca un martor să declare date necorespunzătoare adevărului, riscul ca un expert să efectueze o analiză superficială care să conducă la o concluzie eronată. Exemplele pot fi multiple.
Pot exista și anumite puncte slabe sau breșe în probatoriul pus la dispoziție care ar putea fi „exploatate” de partea adversă.
Cunoașterea acestora de către client este esențială întrucât, uneori, clientul poate să pună la dispoziție materiale sau informații suplimentare pe parcursul procedurii care să încline balanța.
Avocatul va explica clientului etapizarea procedurilor și care sunt pașii potențiali de urmat
De regulă, procedurile sunt etapizate și este important de cunoscut această etapizare atât din perspectiva modului de derulare a procedurii, cât și din perspectiva implicațiilor temporale și economice.
O etapizare „clasică” este aceea a unui litigiu „normal” de drept civil care se etapizează în etapa de fond și etapa de apel. În anumite condiții, poate exista și etapa de recurs.
Etapizarea nu presupune neapărat ca toate etapele să se și desfășoare. De exemplu, clientul poate introduce cererea de chemare în judecată și să i se admită integral în etapa de fond, iar partea adversă să nu formuleze apel. Teoretic, pot exista etapele procesului civil, dar practic există o singură etapă.
În urma consultației avute, clientul va putea decide dacă dorește să procedeze mai departe cu anumite proceduri judiciare sau nejudiciare ori dacă renunță la ele
În urma consultanței, clientul va avea cunoștințe suficiente pentru a putea lua o decizie fundamentată atât din perspectiva riscurilor și beneficiilor juridice, cât și din perspectiva riscurilor și beneficiilor de ordin economic, psihologic, personal etc.
Decizia finală aparține clientului, iar avocatul nu poate decât să insiste cu privire la oportunitatea unei decizii care ar trebui luată de client atunci când „simte” că ar fi în defavoarea clientului orice altă decizie.
Avocatul nu garantează rezultatul și va percepe onorariul pentru diligențele depuse, chiar dacă nu vor produce rezultatul dorit de client. Acesta este un risc care trebuie înțeles și acceptat de client încă de la început.
Ca o viziune comparativă, putem să ne imaginăm un organizator de mese festive care poate veni cu cele mai bune propuneri și pune la dispoziție cele mai bune preparate, băuturi, programe etc. Dacă participanții nu cad de acord că masa festivă a fost un succes, atunci, în mod evident, nu s-a obținut rezultatul dorit, în ciuda diligențelor depuse.
Similară este și misiunea avocatului care oferă consiliere, îndrumă clientul spre obținerea de probe si informații sau le obține direct acesta. La final, este posibil ca persoana care este pusă în situația de a lua decizia (fie el procuror, judecător, funcționar public etc.) să nu achieseze la punctul de vedere al avocatului, iar toate demersurile să fi fost în zadar. Chiar și în aceste condiții, activitatea avocatului a fost prestată.
Pentru stabilirea unui onorariu avocațial corespounzător speței dumneavoastră, utilizați următoarele mijloace de contact:
Telefon sau WhatsApp: +40756248777
E-mail: alexandru@maglas.ro